W piątek, 10 października, w naszym liceum odbyła się debata pomiędzy dwiema grupami ubiegającymi się o przewodnictwo w nowym Samorządzie Uczniowskim: „Horyzont” – Magdalena Trojnar, Hubert Rejman, Martyna Brudek, Julia Duć, Milena Kielar, Martyna Nowak, Amelia Kiełb i Mateusz Leńczyk i „Jedna Wizja” – Julita Inglot, Ola Kurek, Zofia Bawół, Wojciech Olbrycht, Kuba Sadleja.
Wydarzenie otworzyła Maria Buk-Kalinowska, dyrektor szkoły, wskazując na Samorząd Uczniowski jako organ reprezentujący wszystkich uczniów, którego celem jest współtworzenie szkolnego życia, organizacja wydarzeń, a także dbanie o dialog pomiędzy uczniami, nauczycielami i dyrekcją. Następnie głos zabrała wicedyrektor szkoły Małgorzata Szmuc, która przypomniała, czym właściwie jest debata. Podkreśliła, że jej celem jest kulturalna wymiana poglądów, przedstawienie pomysłów oraz umiejętność argumentacji z poszanowaniem rozmówcy. Przypomniała także o zasadach: nieprzerywaniu wypowiedzi, zachowaniu kultury słowa i przestrzeganiu wyznaczonego czasu na odpowiedzi. Debatę zorganizował ustępujący Samorząd Uczniowski „Inicjatywa”. Spotkanie poprowadził Marszałek debaty Szymon Cynk z 4c, który czuwał nad jej prawidłowym przebiegiem i dbał o zachowanie zasad fair play.
W pierwszej części debaty obie grupy odpowiadały na pytania przedstawiane przez Marszałka. Poruszono m.in. kwestie integracji szkolnej społeczności, sposobów wspierania uczniów, budowania dobrego klimatu szkoły oraz planów dotyczących wydarzeń kulturalnych, sportowych i innych. Następnie nadszedł czas na pytania od publiczności, wśród których znalazły się zarówno prośby o rozwinięcie konkretnych pomysłów, jak i pytania o współpracę z dyrekcją i nauczycielami. Dużo emocji wzbudziła także część, kiedy kandydaci mogli zadawać pytania sobie nawzajem, zwracając uwagę na na realizm proponowanych działań. Niezależnie od wyników wyborów, wyrazili gotowość do współpracy.
Debata przebiegła w atmosferze wzajemnego szacunku i zaangażowania, a uczniowie mieli okazję poznać programy obu drużyn przed zbliżającym się głosowaniem oraz poczuć, że samorządność to wspólne działanie dla dobra całej społeczności szkolnej.

