Opis projektu

Głównym celem  projektu  „Inni, a tacy sami – w poszukiwaniu wspólnych wartości” jest poprawa jakości kompetencji językowych, cyfrowych, społecznych i kulturowych uczniów I liceum Ogólnokształcącego im. H. Sienkiewicza , zaangażowanie ich w działalność na rzecz społeczności szkolnej i lokalnej oraz wyposażenie w wiedzę na temat ważnych, wspólnych, europejskich wartości. Realizacja  projektu ma za zadanie  podnieść  jakość i poziom wychowania i kształcenia, wzbogacić  uczniów i nauczycieli w wiedzę oraz nowe doświadczenia, wyrównać  szanse edukacyjne  i promować  Szkołę  jako nowoczesną, otwartą   i umiędzynarodowioną  placówkę.

Udział w projekcie daje możliwość zaspokojenia potrzeb uczniów i sprostania wyzwaniom stojącym przed Szkołą – ukształtowania młodego człowieka- obywatela, znającego podstawowe wartości UE, świadomego swoich praw i obowiązków w demokratycznym społeczeństwie, otwartego na dialog, aktywnego w działaniach na rzecz społeczności, wyposażonego w kompetencje kluczowe, potrzebne do podjęcia dalszej nauki, konkurowania na rynku pracy, funkcjonowania w wielokulturowym i zinformatyzowanym społeczeństwie.

 Realizacja projektu przyniesie:

– poprawę sprawności komunikacji w języku angielskim i jakości kompetencji cyfrowych

 – poprawę kompetencji społecznych

 – włączenie dobrych praktyk i nowatorskich metod kształcenia do pracy szkoły

 – zaangażowanie się młodzieży w pracę na rzecz społeczności szkolnej i lokalnej

 – wzrost świadomości europejskiej i kulturowej

 – zwiększenie konkurencyjności I Liceum Ogólnokształcącego  na rynku edukacyjnym

 – nadanie działaniom szkoły wymiaru międzynarodowego, międzykulturowego i europejskiego

Cele szczegółowe

  1. Poprawa jakości kompetencji językowych i cyfrowych uczniów I LO

Realizacja tego celu wyposaży uczniów w kompetencje niezbędne do funkcjonowania we współczesnym świecie, konkurowania na rynku pracy, umiejętne planowanie dalszego kształcenia i kariery. Używanie języka angielskiego podczas mobilności w kontaktach z rówieśnikami, przygotowanie i opracowanie materiałów z mobilności, wpłynie na poprawę swobodnego posługiwania tym językiem obcym w zakresie mówienia i pisania. Konieczność korzystania z różnych narzędzi IT do wykonania prac projektowych, poszukiwania informacji, wykonania prezentacji i upowszechniania rezultatów, a także do komunikacji, wpłynie na poprawę umiejętności cyfrowych i świadomego ich wykorzystania w procesie uczenia się, rozwinie krytyczne myślenie wobec treści online, zapewni równy dostęp do zasobów cyfrowych.

  1. Poprawa jakości kompetencji społecznych i kulturowych uczniów I LO

Cel ten odpowiada potrzebie nawiązywania nowych kontaktów, bycia akceptowanym i docenianym oraz  wyzwaniu wyposażenia ucznia w kompetencje społeczne i kulturowe potrzebne do podjęcia dalszego kształcenia, konkurowania na rynku pracy, funkcjonowania w wielokulturowym, europejskim społeczeństwie. Konieczna jest poprawa  jakości tych kompetencji, aby:  uczniowie byli bardziej otwarci na dialog, okazywali zrozumienie i szacunek ludziom innej kultury, orientacji, wyznania, co jest niezwykle ważne w dobie silnych ruchów migracyjnych w Europie; aktywnie działali na rzecz społeczności i rozumieli funkcjonowanie instytucji, potrafili współdziałać w grupie i pracować dla dobra innych; umieli się motywować i autoprezentować, radzić sobie z emocjami; umieli zarządzać czasem i dbać o swój dobrostan, planować i podejmować decyzje, stosować różne rodzaje myślenia; posiadali wiedzę, umiejętności i podejście pozwalające skutecznie funkcjonować w zróżnicowanych środowiskach kulturowych i je akceptować.

  1. Poznanie i rozumienie wartości europejskich i znaczenia dziedzictwa kulturowego.

Cel ten odpowiada wyzwaniu wychowania młodego człowieka- świadomego narodowej tożsamości, a jednocześnie związanego z Europą, znającego podstawowe wartości UE – godności i praw człowieka, wolności, demokracji, równości praworządności i umiejącego je zastosować, obywatela zaznajomionego ze  swoimi  prawami  i obowiązkami  w demokratycznym społeczeństwie. Jest to również odpowiedź na zadania wychowawcze szkoły, zawarte w szkolnym programie profilaktyczno- wychowawczym. Zrozumienie, że źródłem wartości europejskich jest kulturowe, religijne i humanistyczne dziedzictwo Europy jest kluczem do rozumienia idei UE. Uczeń naszej szkoły dostrzeże, że dzięki wyznawaniu wspólnych wartości Europa jest jednością w różnorodności, że dobra kultury ważne dla danego narodu, przynależą również do społeczności międzynarodowej i stanowią świadectwo jej dorobku.

Treści i aktywności działania Grupowej mobilności uczniów zostały opracowane w oparciu o cele projektu, sformułowane  na  podstawie potrzeb i wyzwań stojących przed  placówką. W programie mobilności zostały również ujęte  propozycje Organizacji przyjmującej, dotyczące ilości godzin zajęć dydaktycznych , odwiedzanych obiektów, formy wizyty, spotkań formalnych i nieformalnych.

W odniesieniu do działań mobilności program uczenia się obejmuje treści i metody nauki:

  1. Funkcjonowanie instytucji publicznych (wizyta w urzędzie, rozmowa z Merem, dyrektorem szkoły, kierownikiem internatu; warsztaty na temat symboli i wartości RF, panel dyskusyjny „Wspólne wartości” – cel 2 i 3
  2. Funkcjonowanie francuskiego systemu edukacyjnego, organizacja zajęć i czasu wolnego (zwiedzanie szkoły i jej bazy dydaktycznej, uczestnictwo w zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych, rozmowy z nauczycielami, obserwacja metod nauczania i uczenia się, spotkanie z samorządem szkolnym) – cel 2
  3. Kultura i cywilizacja francuska (pobyt u rodziny, wspólne posiłki, obserwacja tradycji „kultury stołu”, poznanie tradycji winiarskich regionu, aktywności czasu wolnego w wielokulturowym gronie rówieśników) – cel 2 i 3
  4. Interakcja i ekspresja w języku obcym (uczestnictwo w lekcjach języka angielskiego, przebywanie i reagowanie w grupie użytkowników języka, zabieranie głosu w dyskusji, przedstawianie opinii, autoprezentacja i prezentacja, praca w grupach, ćwiczenie sprawności mówienia, rozumienia i pisania) – cel 1 i 2
  5. Rozwijanie kompetencji cyfrowych (wykorzystanie narzędzi TIK do opracowania, tworzenia projektów graficznych- projekt aranżacji ogrodu- i prezentacji, użycie komunikatorów i platform edukacyjnych)- cel 1
  6. Historia i dziedzictwo (udział w lekcji historia- geografia w języku angielskim, wizyta w średniowiecznym mieście Guerande, zwiedzanie pomnika historii- Zamku Książąt Bretanii w Nantes, zamków Saumur i Angers z udziałem w warsztatach „Dziedzictwo”, wizyta w Puy- du Fou- parku tematycznym poświęconym historii i dziedzictwu Francji)-cel 3
  7. Ekologia i dbałość o środowisko (wizyta na „słonych błotach” Guerande – obserwacja zrównoważonych sposobów pozyskiwania soli z wody morskiej, obserwacja sposobu segregacji śmieci we Francji, zwiedzanie upraw szkolnych, udział w zajęciach praktycznych „Projektowanie ogrodu”)- realizacja celu 2 i 3

Uczestnikami grupowej mobilności będą uczniowie I LO w Łańcucie w wieku 15-18 lat, uczący się języka angielskiego, o zróżnicowanym statusie społecznym i kulturowym, wyłonieni do udziału w mobilności na podstawie Regulaminu opracowanego przez Zespół Projektowy z zachowaniem zasad włączenia, transparentności i równości szans.

Dodatkowe punkty w procesie rekrutacji przyznawane są uczniom zagrożonym wykluczeniem (dysfunkcje, niskie uposażenie, narodowość).

Podczas mobilności uczestnicy nauczą się:

  1. współdziałać w zespole i podejmować przedsięwzięcia i inicjatywy
  2. rozumieć i porównywać funkcjonowanie instytucji i organów publicznych, porównać systemy edukacyjne
  3. reagować językowo, zabierać głos w dyskusji, prowadzić rozmowy w języku angielskim w sytuacjach codziennych, zredagować wpis na bloga i sprawozdanie
  4. dywersyfikować i wykorzystywać narzędzia cyfrowe w celu poszukiwania informacji, dokumentowania działań, samokształcenia, tworzenia projektów graficznych
  5. funkcjonować w wielokulturowej grupie, rozumieć i akceptować poglądy jej członków
  6. dostrzegać i rozumieć podobieństwa wynikające ze wspólnych wartości europejskich
  7. rozumieć znaczenie materialnego i niematerialnego dziedzictwa europejskiego oraz tożsamości narodowej
  8. analizować, formułować, selekcjonować, przedstawiać wnioski z przeprowadzonych działań
  9. prezentować się na forum grupy
  10. wykorzystywać nabytą wiedzę w praktyce
  11. dbać o środowisko, w tym segregację śmieci

Po zakończeniu działań efekty uczenia się zostaną ocenione za pomocą:

– narzędzia Europass (ewaluacja kompetencji językowych), platformy wparcia językowego online Erasmusa+, egzaminu Cambridge English B2 First lub C1 Advanced , narzędzia SELFIE, diagnozującego postęp procesu nauczania i uczenia się z wykorzystaniem technologii edukacyjnych

 – narzędzia Europass diagnozującego poziom opanowania umiejętności cyfrowych

– testów psychometrycznych, metod i ankiet ewaluacyjnych opracowanych przez pedagoga i psychologa na wzór „Europass”, dotyczących nabytych kompetencji społecznych i kulturowych

 – analiz i podsumowania wniosków z obserwacji uczestników mobilności prowadzonych przez nauczycieli-opiekunów

 – narzędzi samoopisowych uczestników (ankiet satysfakcji, autoewaluacji) – rozmów i wywiadów kompetencyjnych

Użycie w/w narzędzi da podstawę do uznania efektów uczenia się i wydania przez Szkołę stosownych certyfikatów

W celu zapewnienia zasad określonych przez Standardy Jakości Erasmus + zobowiązano się:

 – przestrzegać zasad włączenia społecznego i różnorodności stwarzając równe szanse udziału w projekcie wszystkim uczniom oraz wspierając osoby z mniejszymi szansami i wymagające szczególnej troski edukacyjnej

– opublikować  starannie opracowane dokumenty, z zasadami uczestnictwa i regulamin rekrutacji na stronie internetowej Szkoły i w jej mediach społecznościowych

 – wybierać najbardziej ekologiczne środki transportu, uwrażliwić uczestników na kwestię rygorystycznej segregacji odpadów we Francji i zasad zrównoważonego rozwoju

 – wykorzystać narzędzia cyfrowe i metody uczenia się organizując wirtualne spotkania przygotowawcze młodzieży obu szkół na platformie Teams, e-Twinning z użyciem komunikatorów, aplikacji, mediów społecznościowych

 – uczestniczyć w działaniach programu Erasmus+ przyjmując uczestników mobilności z Francji, realizując projekty „Youth in action”, dzieląc się dobrymi praktykami

Aby włączyć rezultaty mobilności w pracę I LO planuje się:

1.Korzystać z narzędzi Europass do ewaluacji postępów uczniów w zakresie kompetencji z języków obcych i kompetencji cyfrowych, pozwalających na bieżące monitorowanie procesu kształcenia, analizę problemów i pracę w obszarach wymagających wzmocnienia

2.Wzbogacić zakładkę strony internetowej szkoły „Wieża Babel” o materiały zgromadzone i opracowane przez uczestników mobilności: posłużą one uczniom szkoły do samokształcenia- „Słowniczek podróżnika”- zawierający poznane słówka i wyrażenia (wraz z objaśnieniami znaczeń), prezentacja i film ” W ogrodzie Francji” posłużą osobom pragnącym poszerzyć swoją wiedzę o Francji, wpisy na bloga i sprawozdania uczestników pozwolą doskonalić formy wypowiedzi pisemnej

3.Utworzyć odział dwujęzyczny w szkole, korzystając z dobrych praktyk i doświadczenia szkoły francuskiej w prowadzeniu takich klas

4.Zaangażować uczestników mobilności w aktywne promowanie szkoły i wartości UE podczas Dni Otwartych, Języków Obcych, Targów Edukacyjnych i lekcji otwartych dla uczniów szkół podstawowych Powiatu

5.Korzystać z obserwacji, doświadczeń i analizy wniosków uczestników mobilności oraz dobrych praktyk do sukcesywnego poszerzania oferty edukacyjnej szkoły o nowe profile kształcenia i zajęcia pozalekcyjne

  1. Wykorzystać doświadczenia uczestników oraz analizę wyników ankiet dot. ewaluacji kompetencji społecznych i kulturowych do uzupełnienia Szkolnego Programu Profilaktyczno-Wychowawczego o nowe treści, aby podnieść jakości pracy pedagoga i psychologa z uczniami zagrożonymi wykluczeniem społecznym z powodu dysfunkcji, fobii szkolnych,niskiej samooceny, problemów z integracją
  2. Wykorzystać doświadczenie i wyniki ewaluacji kompetencji kulturowych do opracowania tematów godzin wychowawczych, które zamieszczone zostaną w w/ wymienionym programie, a które poświęcone będą: wspólnym wartościom europejskim, promowaniu aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i akceptacji odmienności

Aby podzielić się rezultatami zrealizowanego projektów Szkole i w środowisku lokalnym zaplanowano:

  – zaprezentować wyniki konkursu na najlepsze sprawozdanie z mobilności (po angielsku), zamieścić je na szkolnym blogu „Wieża Babel” 

– zorganizować lekcję otwartą w języku angielskim „W ogrodzie Francji” z udziałem społeczności szkoły i zaprezentować nowe metody uczenia się przez uczestników mobilności

– podzielić się wiedzą o wartościach europejskich, korzyściach i rezultatach udziału w projekcie podczas szkolnej debaty „Wspólne wartości”

 – przedstawić poznane nowe metody nauczania na zebraniu rady pedagogicznej- opiekunowie grupy – zaprezentować materiały w szkolnej gazetce (teksty, zdjęcia)

 – zaprezentować efekty działań projektowych w formie prezentacji i filmu rodzicom i przedstawicielom organu prowadzącego

– przedstawić prezentację przygotowaną przez uczestników mobilności, połączoną z konferencją poświęconą możliwościom uczestnictwa w projektach unijnych podczas powiatowego konkursu „Językomaniak to ja” nauczycielom jęz. obcych i uczniom szkół podstawowych

– przeprowadzić lekcję otwartą promującą rezultaty projektu dla nauczycieli powiatu

 – zamieścić informację o realizacji projektu na stronie szkoły, w mediach społecznościowych i lokalnych

W celu poinformowania  opinii publicznej o źródle finansowania  na budynku Szkoły umieszczona zostanie tablica informacyjna, zawierająca logo organizacji zapewniającej wsparcie finansowe projektu. W budynku umieszczone zostaną plakaty informacyjne,  pobrane ze strony NA i FRSE . Informacja o realizacji wraz ze wskazaniem źródeł  finansowania zostanie umieszczona na stronie internetowej szkoły, w mediach społecznościowych  I LO i organu prowadzącego. Znakiem Funduszy Europejskich oznaczone będą dokumenty projektu. Uczestnicy projektu zorganizują warsztaty dla zainteresowanych nauczycieli szkół powiatu łańcuckiego nt możliwości i korzyści, jakie stwarza uczestnictwo w programie Erasmus+.

Realizacja celów programu Erasmus plus. Język hiszpański

Napięty i trudny program nauczania gramatyki z języka hiszpańskiego w klasach 3 został zrealizowany dzięki codziennym udogodnieniom jakim jest nasz telefon komórkowy. Uczniowie podzieleni na zespoły nakręcili przy pomocy swoich sprzętów bardzo pomysłowe reklamy. Cały projekt wykonany był samodzielnie przez uczniów. Gratuluję pomysłów i cieszę się, że Imperativo afirmativo – tryb rozkazujący z języka hiszpańskiego może sprawić trochę przyjemności.

FILM1 (13,8 MB)

FILM2

   SZUFLADA SZYMBORSKIEJ, czyli jeden z efektów projektu „Sienkiewiczacy w Europie”

Edukację oceniamy na dwa sposoby. Jeden jest wewnętrzny, czyli wtedy, gdy mówimy o wynikach i nie mamy wątpliwości, że pod tym względem nasza szkoła wygląda bardzo dobrze. Drugi to jest przekonanie, że siła edukacji to siła dojścia do indywidualnych uczniów, jednostek, osób, którym można poszerzać horyzonty, dawać pewne możliwości i ścieżki rozwoju. Im lepiej będzie dostosowany system, tym bardziej będzie w stanie rozwijać pasje i możliwości u każdego z uczniów. Nasza otwartość na świat, na Europę to jest klucz do tego, abyśmy mieli coraz wyższy poziom edukacji.              

Projekt „Szuflada Szymborskiej” powstał z połączenia kilku pasji: do nauki języków obcych, do literatury, do przekładu literackiego, do kreatywnego nauczania, do teatru i do muzyki. Zainspirował go pobyt na kursach metodyczno-językowych w Barcelonie w ramach projektu Erasmus + „Sienkiewiczacy w Europie”. Uczestniczki – pełne wrażeń i nowej wiedzy postanowiły wykorzystać doświadczenie zdobyte wspólnie w Hiszpanii. Celem działań projektowych była edukacja językowa, literacka, translatorska, teatralna oraz muzyczna, oparta na twórczości Wisławy Szymborskiej. Sejm Rzeczypospolitej ogłosił rok 2024 rokiem Noblistki z Krakowa, która to najwyższe wyróżnienie zdobyła „za poezję, która z ironiczną precyzją pozwala historycznemu i biologicznemu kontekstowi ukazać się we fragmentach ludzkiej rzeczywistości” — jak w uzasadnieniu przyznania nagrody stwierdzał Komitet Noblowski.

Projekt miał na celu nie tylko kontynuację współpracy zawiązanej w czasie pobytu w Barcelonie przez uczestniczki projektu: Edytę Teichman, Martę Kaczmarczyk, Barbarę Kruk i Władysławę Kluz- Chłandę. Ważny aspekt dotyczył nowoczesnej dydaktyki, metod aktywnych, m. in. uczących młodzież pracy zespołowej metodą projektu, przy wykorzystaniu nie konwencjonalnych form i środków dydaktycznych, ale doborze takich metod, miejsc odbywania zajęć, żeby kształcić mądrzej, pełniej, jaśniej, lepiej, nowocześniej, szybciej, skuteczniej i …  

Pierwszym, trwającym miesiąc, etapem projektu była wspólna, głośna lektura fragmentów wierszy Noblistki, zarówno w oryginale, jak i jego siedmiu obcojęzycznych przekładach (ukraińskim, francuskim, hiszpańskim, włoskim, niemieckim, niderlandzkim, angielskim i rosyjskim). Nagrane, wielojęzykowe, scalone z utworami mistrzów muzyki klasycznej i wykonawcami piosenek stworzonych do wierszy Szymborskiej, złożyły się na ponad 40- minutowy program artystyczny, (w przyszłości być może będzie funkcjonował jako audiobook i film edukacyjny) otwierający na kwestię wielowymiarowej wrażliwości literackiej, muzycznej, językowej i estetycznej.

W drugiej części projektu w ramach Konkursu przekładu literackiego  – uczestnicy i uczestniczki próbowali swoich sił w przekładzie oryginalnego tekstu wierszy z języka polskiego na wybrany język obcy i podjęli również próbę przekładu fragmentów obcojęzycznych wersji wierszy Noblistki na język polski. Na tym etapie nadrzędnym celem było uwrażliwienie ucznia na szeroko pojętą problematykę translatoryki, tłumaczenia tekstu literackiego i otwarcie go na bardzo ważną kwestię „świadomości kulturowej”.

W trzecim etapie, uczestniczki projektu wraz z opiekunkami przygotowały spektakl „Szuflada Szymborskiej”, wpisujący się w przestrzeń twórczości Noblistki. Jego premiera miała miejsce na  Gali XI Konkursu Lingwistycznego „Językomaniak to ja”. Fabuła skupiła się wokół „zlotu czarownic” – corocznego spotkania Wisławy Szymborskiej z koleżankami z liceum połączonego ze snuciem wspomnień, zabawami literackimi (np. spontaniczne tworzenie tzw. lepiejów, autorskiego gatunku Noblistki), wspólnej zabawie opowiadania życia przy pomocy wierszy Wisełki w różnych językach. Część z nich to przekłady uczestniczek projektu.

Projekt literacko-językowy „Szuflada Szymborskiej” zwiększył zainteresowanie uczniów i uczennic I LO literaturą i przyczynił się do podniesienia ich ogólnych kompetencji językowych, w szczególności jednak wpłynął na rozwój ich umiejętności w zakresie tłumaczenia, ukazując możliwą wielorakość interpretacji i przekładów tekstu literackiego oraz złożoność kompetencji, o której mowa. Nie bez znaczenia było zaangażowanie uczestników w przygotowanie spektaklu. Twórczynie „Szuflady Szymborskiej” zadbały również o udział w przedsięwzięciu dzieci przesiedlonych po 2022 roku z Ukrainy oraz uczennic, które urodziły się i spędziły etap edukacji podstawowej w krajach zachodniej Europy. To działania włączające pozwalające pokazać uczniom ze środowisk migracyjnych, że to co przywiozły do naszego kraju z poprzednich miejsc życia to ogromne atuty, a nie ograniczenia. Wielojęzyczność to szansa, a wielomiesięczne działania, w których ważny był zarówno język polski, angielski, jak i język kraju, z którego część uczestników projektu przybyła wzmocniła ich poczucie przynależności do społeczności szkolnej i lokalnej, zmotywowała do dalszej nauki języków i aktywności w różnych innych dziedzinach.

Projekt zintegrował twórczo również pięć pedagożek – uczestniczek Erasmus+, gdyż to właśnie nauczycielki, które odbyły mobilności i zachwyciły się możliwościami jakie one stwarzają – stworzyły ten projekt.

NAUCZYCIELE I LO W ŁAŃCUCIE W BARCELONIE

„Miałem sen, piękny sen w Barcelonie, w San Andre…

bliżej słońca, bliżej gwiazd, tutaj wszystko może się stać.”

To jednak tym razem nie był sen, tylko najprawdziwsza jawa. 17 czerwca wylądowaliśmy Barcelonie, my tzn. Urszula Mach, Edyta Jóźwiakowska i Witold Duda – nauczyciele I LO im. H. Sienkiewicza w Łańcucie. Stało się tak dlatego, ponieważ jesteśmy beneficjentami projektu „Sienkiewiczacy w Europie”, stworzonego w ramach Programu Erasmus+ i Europejskiego Korpusu Solidarności, a dofinansowanego przez Unię Europejską.

Stolica Katalonii przywitała nas piękną pogodą i nieziemskimi widokami. Przejechaliśmy z lotniska do centrum i po wyjściu z pociągu uderzył nas od razu dziwny odgłos. Okazało się, że to cykady tak dźwięczały na wszystkich okolicznych drzewach.

Przed nami był tydzień intensywnej nauki w szkole Europass Teacher Academy. Udział w wybranych przez nas kursach (Conflict Management, Emotional Intelligence and Bullying Prevention oraz Web Solutions for the Classroom) miał rozwinąć nasze kompetencje językowe, rozszerzyć znajomość multimedialnych metod nauczania, uatrakcyjnić ofertę edukacyjną I LO w Łańcucie, poszerzyć nasze horyzonty i wymienić się doświadczeniami z nauczycielami z innych krajów.

Zajęcia odbywały się w samym centrum Barcelony, przy słynnym Palcu Katalońskim. W jedną stronę biegnie od niego prosto do portu słynna Rambla, a my każdego ranka udawaliśmy się w kierunku przeciwnym, gdzie przy ul. Rambla  de Catalunya, od godz. 9.30 do 15.00, miały miejsce nasze zajęcia edukacyjne.

Kursanci pochodzili z różnych krajów. Jedna grupa składała się z dwóch Greczynek, dwóch nauczycieli fińskich, trzech osób z Niemiec, jednej z Indonezji oraz nauczycieli z Polski. Drugą w większości stanowiły nauczycielki greckie, kilka osób z Bułgarii i Polski. Relacje pomiędzy uczestnikami były niezwykle otwarte i przyjazne. Wszyscy chętnie nawiązywali kontakty, dzielili się doświadczeniami, wymieniali informacje na temat systemów edukacyjnych swoich państw. Każdy starał się być pomocny dla drugiego. Wspólnym językiem porozumiewania się był języki angielski, w takim też języku odbywały się nasze kursy. Atmosfera wzajemnego szacunku tworzyła warunki sprzyjające skutecznej i szybkiej nauce, otwierała nowe perspektywy, wspierała powstawanie nowych pomysłów i inicjatyw. Nam na przykład zaświtał w głowie projekt stworzenia w szkole kodów QR, które znajdowałyby się w ważnych miejscach w szkole i umożliwiały zdobycie informacji o naszej zabytkowej placówce.

Po 6 godzinach nauki w salach, zaczynał się dla nas czas poznawania zabytków, historii, kultury i uroku serca Katalonii. Spędzaliśmy ten czas bardzo aktywnie, chcąc dobrze wykorzystać dany nam czas i możliwości. Szkoła też miała w ofercie kilka barcelońskich atrakcji do wyboru. W toku zajęć jednego z naszych kursów było też poznawanie średniowiecznej Barcelony i badanie wpływu technik gotyckich na nowoczesne technologie. Udało nam się zobaczyć wiele pięknych zakątków i słynnych miejsc tego niezwykłego miasta. Niezwykła architektura, festiwale muzyki, przepiękne parki i jeden z największych portów morskich w Europie a do tego szeroka piaszczysta plaża dają setki możliwości na interesujące spędzanie czasu. Na naszej ścieżce „pozalekcyjnej” nie zabrakło cudownej bazyliki Sagrada Familii, Parku Guel ze słynną ławeczką, Akwarium z niesamowitymi rekinami oraz niepowtarzalnych budynków zaprojektowanych przez Antonio Gaudiego, m.in. Casa Batllo, Casa Mila, Casa Vicens. Jedno z popołudni spędziliśmy na legendarnej plaży Barceloneta. W porównaniu z naszym uroczym Bałtykiem woda Morza Śródziemnego jest znacznie cieplejsza… Dużo nam jeszcze zostało do zobaczenia, ale zgodnie z zasadą, że wszystko co dobre szybko się kończy, tydzień w Barcelonie minął błyskawicznie.

Mówi się, że aby dobrze poznać jakieś miejsce, trzeba się w nim zgubić – to również nam się udało. Szczęśliwie jednak się odnaleźliśmy i bogatsi w nową wiedzę, dobre koleżeńskie relacje, pełni energii do pracy z młodzieżą wróciliśmy do Polski. Teraz przed nami nowe wyzwania, realizacja pomysłów i innowacji, dzielenie się efektami naszej nauki i zachęcanie innych do wzięcia udziału w tego typu projektach. Rozwój i doskonalenie nierozerwalnie związane są z pracą nauczyciela. Aby uczyć innych sami też musimy zdobywać nową wiedzę, nawet na zagranicznych kursach. Nie jest to wcale takie trudne, jak mogłoby się wydawać. Bo chcieć to móc.

Jak budować

interdyscyplinarne środowisko edukacyjne?

– wprowadzenie do projektów STEAM

W dzisiejszym dynamicznym środowisku edukacyjnym nauczyciele stają przed wyzwaniem przygotowania uczniów do radzenia sobie z coraz bardziej złożonymi problemami społecznymi i technologicznymi. W odpowiedzi na to wyzwanie postanowiłam uczestniczyć w serii szkoleń z zakresu projektów STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics) zorganizowanych przez Teacher Academy w Barcelonie. Szkolenia te zapewniają nauczycielom narzędzia i umiejętności niezbędne do efektywnego wprowadzania interdyscyplinarnych projektów do swoich klas.

Cel Szkoleń

Głównym celem szkoleń w Teacher Academy dotyczących projektów STEAM jest umożliwienie nauczycielom skutecznego integrowania nauk ścisłych i technologii ze sztuką i matematyką. W ten sposób nauczyciele są w stanie stworzyć inspirujące lekcje, rozwijając jednocześnie kreatywność i umiejętności społeczne uczniów.

Struktura Szkoleń

Zajęcia szkoleniowe są podzielone na kilka modułów, zaczynając od wprowadzenia do filozofii STEAM i jej roli w nowoczesnym kształceniu. Następnie nauczyciele uczestniczą w praktycznych warsztatach, gdzie zdobywają umiejętności planowania i wdrażania interdyscyplinarnych projektów. W trakcie szkoleń korzysta się z różnych narzędzi, w tym technologii cyfrowych, aby nauczyciele byli gotowi w pełni wykorzystać potencjał projektów STEAM.

Zmagania z Marshmallow Challenge

W trakcie szkolenia nauczyciele są również poddawani wyzwaniom, takim jak „Marshmallow Challenge”. To praktyczne zadanie wymaga od uczestników zbudowania jak najwyższej konstrukcji przy użyciu jedynie suchego makaronu, taśmy klejącej i jednego opakowania piankowych cukierków marshmallow. Zmagania z tym wyzwaniem nie tylko rozwijają umiejętności inżynieryjne, ale również zdolności do współpracy, kreatywności i szybkiego problemowania.

Uczestnicy szkolenia odkrywają, że konieczność wspólnego opracowywania strategii i adaptowania się do zmieniających się warunków symulują realne wyzwania, z jakimi mogą spotkać się ich uczniowie podczas pracy nad projektami STEAM.

Korzyści Dla Nauczycieli

Szkolenia w Teacher Academy oferują nauczycielom nie tylko konkretne narzędzia i umiejętności, ale także inspirację do tworzenia lekcji, które rozwijają kreatywność i umiejętności problemowe uczniów. Ponadto, uczestnicy szkoleń mają możliwość wymiany doświadczeń i współpracy z innymi nauczycielami, tworząc tym samym społeczność edukacyjną.

Podsumowanie

Szkolenia w Teacher Academy dotyczące projektów STEAM stanowią cenny zasób dla nauczycieli, którzy chcą poszerzyć swoje umiejętności i wprowadzić innowacje do swoich klas. Dzięki interdyscyplinarnym projektom STEAM nauczyciele są w stanie nie tylko przekazywać wiedzę, ale także rozwijać umiejętności potrzebne do sukcesu w dzisiejszym zglobalizowanym i technologicznym społeczeństwie.

Barbara Kruk

Irlandia – historia i teraźniejszość.

Irlandia – to  zielona wyspa, często spowita mgłą nadającą nutkę tajemniczości jej krajobrazowi. Kraj o bogatej historii obfitującej w tragiczne wydarzenia. Tak jak Polacy, Irlandczycy przez długie lata marzyli o niepodległej ojczyźnie.  Musieli o nią walczyć z Anglikami, którzy od XII wieku próbowali zawładnąć wyspą. Droga Irlandii do niepodległości jest długa, naznaczona wieloma powstaniami i zbroczona krwią najlepszych jej synów. Jednym ze znaczących zrywów było Powstanie Wielkanocne w Dublinie w 1916 roku na czele, którego stanął Partick Pearse, nauczyciel, pisarz, bojownik o niepodległość Irlandii. Powstańcy opanowali szereg kluczowych dla miasta punktów, w tym Budynek Poczty Głównej, gdzie obecnie znajduje się muzeum poświęcone tym wydarzeniom. Powstanie zostało brutalnie stłumione przez Anglików, duża część miasta zniszczona, a sami przywódcy osadzeni w więzieniach, w tym w słynnym Kilmainham Gaol , a następnie straceni. Dzisiaj, Kilmainham Gaol to muzeum oblegane przez turystów chcących zapoznać się z tą tragiczną kartą historii Irlandii.

Budynek Poczty Głównej w Dublinie

Spacerując wzdłuż rzeki Liffey, która dzieli Dublin na dwie części spotykamy kolejnego świadka historii, tym razem jest to replika słynnego statku zwanego Jeanie Johnston, na pokładzie którego 2,500 Irlandczyków podróżowało w nieludzkich warunkach do Stanów Zjednoczonych uciekając przed Wielkim Głodem, który w latach 1845-49 pochłonął 1 milion ofiar, zmuszając kolejny milion obywateli Irlandii do emigracji. O losach imigrantów z Irlandii można dowiedzieć się więcej w znajdującym się nieopodal Muzeum Irlandzkiej Emigracji „ EPIC”.

Replika statku Jeanie Johnston. W oddali  obrotowy most imienia  Samuela Beckett’a w kształcie harfy.

Pisząc o Irlandii nie sposób nie wspomnieć o jej patronie Św. Patryku, który przybył na wyspę prawdopodobnie z terenów Wielkiej Brytanii w V wieku, aby ją chrystianizować. W samym centrum Dublina znajduje się kamienna tablica upamiętniająca studnię, przy której święty chrzcił mieszkańców. W tym miejscu powstał drewniany kościół, a następnie w XIII wieku wzniesiono kamienną świątynię, która do dnia dzisiejszego nosi nazwę Katedry Świętego Patryka i jest największym kościołem w Irlandii. Miłośników literatury zapewne zainteresuje fakt, że w latach 1713-1745 funkcję proboszcza pełnił w katedrze Jonathan Swift, autor „Podróży Guliwera”. 

Dzisiaj Irlandia to nowoczesny kraj, który w latach 1995-2008 przeżył prawdziwy „boom” gospodarczy uzyskując miano „ Celtyckiego Tygrysa”. Trafne inwestycje w rozwój przemysłu wysokich technologii oraz strategiczne położenie dla inwestorów amerykańskich pragnących wejść na rynek europejski maluje przyszłość tego kraju w jasnych barwach.

                                                                                                                                                                                                        Anna Bałtowska

TAM, GDZIE GAUDI WĘDROWAŁ

Czasami marzenia się spełniają. Nawet kiedy masz lat wiele i jeszcze więcej. Barcelona …

Miasto powitało nas upałem i kolorami przygaszonymi przez noc. Sandra czekała cierpliwie na dwie polskie nauczycielki, które wtargały swoje wielkie walizy na poddasze jej loftu w L’Hospitalet de Llobregat i postawiła na stoliku dwie szklanki pełne lodowatej wody. Niebo na wschodzie budziło się, gdy wreszcie zapadłyśmy w twardy sen, żeby śnić o tym co czeka na nas w mieście Gaudiego.

Uśmiechnięty smagły chłopak przywitał nas kolejnego dnia w lokalnej wesołej kafejce i zaproponował tapas i kawę na dobry początek dnia. Jeszcze wtedy nie wiedziałyśmy, że za dwa tygodnie będą nas tam żegnać jak dobre stare znajome, bo miejsce to będzie naszą kulinarną przystanią, w której poznamy większość katalońskich przysmaków. Tamtejsze oliwki zaś, już na zawsze będą tymi „naj”. Najedzone, ruszyłyśmy tam gdzie Gaudi wędrował. Do serca Barcelony, przez które przepływa rzeka turystów, serca, które żyje dzień i noc i ani na chwilę nie zasypia. Do miejsca, w którym miałyśmy spotkać innych podróżników z europejskich szkół, zawiązać nowe przyjaźnie, dowiedzieć się, jakim życiem żyją ich szkoły i, przede wszystkim, nauczyć się rzeczy, które zmienią warsztat naszej pracy i podniosą jej jakość.

Żelazna kuta winda pomrukując zawiozła nas na trzecie piętro pięknego starego budynku, ale za ogromnymi ciężkimi drzwiami z napisem Europass Teacher Academy, czekała na nas nowoczesność, energia i radość. I cóż, gdyby chcieć odpowiedzieć na pytanie „Po co jedziesz na kursy Erasmus?”, to wiesz, że na pierwszym miejscu są ludzie, z którymi będziesz przez kolejne dni spędzała większość czasu podczas zajęć i później, eksplorując miasto – jego zabytki, kulinaria i  tradycje. To ludzie sprawiają, że nasza przygoda jest niepowtarzalna i chce się wracać po więcej, a właśnie taki jest zespół Teacher Academy Barcelona – niepowtarzalny. Od pierwszej chwili poczułyśmy się jak u siebie – w przytulnych wesołych wnętrzach, z filiżanką kawy w dłoni i korzennym ciasteczkiem na talerzyku. Otoczone wsparciem logistycznym i merytorycznym korzystałyśmy z fakultatywnych wycieczek i ogromnej wiedzy naszych wykładowczyń. I nie wiemy, czy to charyzma naszych nauczycielek, optymizm innych kursantów, piękno samej Barcelony, nasze zaangażowanie, czy też może mieszanka tych wszystkich czynników sprawiły, że było to piękne i wartościowe przedsięwzięcie.

Każdego poranka, w drodze do szkoły, nasze klapki stukały po heksagonalnych płytkach Passeig de Gràcia autorstwa mistrza Gaudiego. Wieczorami wędrowałyśmy po Flor de Barcelona w zachwycie nad pięknem miasta. Duch pana Gaudiego wyglądał do nas z wielu miejsc tak sławnych jak Sagrada Familia, Park Guell, Casa Battlo czy Casa Vicens, gdzie turyści zderzają się ze sobą jak kule bilardowe, jak i z mniejszych projektów mistrza i jego naśladowców. Kataloński modernizm wkradł się też w nasze zajęcia i sztuka zagościła w edukacji, zarówno tej miękkiej, gdzie ćwiczymy umiejętności społeczne, jak i tej twardszej, związanej z przedmiotami STEM. Połączenie tak różnych idei okazało się odświeżające, bo nagle rozumiesz, że szufladki przedmiotów, w które chcemy upychać naszych uczniów, mają się nijak do idei nowoczesnej szkoły, w której nie ma rzeczy ważnych i ważniejszych, a dziecko powinno widzieć to nad czym z nim pracujemy, jako jedną spójną całość.

Pana miasto, Panie Gaudi takie właśnie jest. Matematyka i fizyka budowli miesza się z pięknem witraży i grą światła w Sagrada Familia. Czyżby w swoich obliczeniach przewidział Pan również wschody i zachody słońca? A fasada narodzenia? Opowiada historię życia Świętej Rodziny z Nazaretu i zapiera dech w piersiach swoim bogactwem. Teoria inteligencji wielorakich na żywo.

Barcelona – miasto Gaudiego, miasto FC Barcelona, miasto Św. Eulalii, wzruszające, radosne i pełne zachwytów. I tylko ty musisz wiedzieć, czego w nim szukasz, bo cokolwiek to jest, z pewnością to znajdziesz.

Barbara i Monika

A oto krótkie sprawozdanie z naszych kursów:

Kurs I: A Happy Lesson: Valuable Tips to Create a Joyful Classroom

  1. Umiejętności potrzebne w 21 wieku: dowiedziałyśmy się jakie umiejętności będą potrzebne w dobie cyfryzacji i robotyzacji.
  2. Elementy psychologii pozytywnej w klasie: według psychologii pozytywnej M. Seligmana
  3. Uważność i oddychanie: poznałyśmy techniki usuwania i łagodzenia napięcia spowodowanego stresem szkolnym.
  4. Teoria przepływu: uzyskanie równowagi pomiędzy wyzwaniami i pozyskanymi umiejętnościami.

Podsumowując: głównym celem kursu było poznanie psychologicznych  narzędzi i technik wspierających procesy poznawcze uczniów, celem osiągania wysokich wyników w przepływie i zadowoleniu z własnej pracy i osiągnięć. Prócz tego poznałyśmy techniki pozwalające na relaks i uważność.

Kurs II: From STEM to STEAM

  1. Interdyscyplinarność: jak łączyć naukę przedmiotów STEAM w sposób twórczy i interdyscyplinarny.
  2. Projekty STEAM
  3. Zasoby Edukacyjne STEAM: szkolenie mówiło o różnorodnych narzędziach, materiałach edukacyjnych oraz zestawach do eksperymentów dostępnych dla nauczycieli wykorzystujących STEAM.

Podsumowując: Technologia zmienia rynek pracy, a co za tym idzie – umiejętności, jakie powinien posiadać pracownik. Kluczowe dla naszych uczniów stają się umiejętności STEM (science, technology, engineering and mathematics) – nauki ścisłe, technologia, inżynieria i matematyka, ale potrzebne będą również kompetencje miękkie. Stąd STEAM.

Kurs III: Active Art – Understanding and enjoying art in the classroom and beyond

  1. Samopoznanie i komunikacja poprzez sztukę: czyli zbiór narzędzi służących do komunikacji uczuć, emocji i potrzeb,
  2. Sztuka w psychologii: elementy psychologii Gestalt, motywacja, inteligencja emocjonalna, percepcja, funkcje poznawcze.
  3. Terapia sztuką, czy sztuka jako terapia: praca z osobami o szczególnych potrzebach,
  4. „Creative thinking”: wpływ sztuki na rozwój różnych obszarów w naszym mózgu
  5. ADHD, ADD, OCD, zaburzenia lękowe, depresja: ćwiczenia i techniki terapeutyczne
  6. ASD: modyfikacja zachowań poprzez ćwiczenia i techniki oparte na sztuce

Podsumowując: Kurs wzbogacił warsztat pracy rewalidatorki poprzez wskazanie praktycznych technik i ćwiczeń, które będą rozwijać rozwój emocjonalny, motywację i komunikację.

Zapraszamy do relacji na naszym Fb fanpage „Na walizkach”  https://www.facebook.com/profile.php?id=100094200336629

III PODKARPACKI KONKURS  Wybieramy zawód przyszłości  już za nami!

W dniu 21 listopada br. po raz trzeci nasze Liceum gościło finalistów III PK Wybieramy zawód przyszłości – konkursu, którego pomysłodawczynią i organizatorką jest Pani Marta Kaczmarczyk – doradca metodyczny w Podkarpackim Zespole Placówek Wojewódzkich w Rzeszowie (współorganizatorze przedsięwzięcia) i nauczycielka podstaw przedsiębiorczości i zarządzania biznesem w I LO. Do zawodów przystąpiło czterdziestu uczestników z całego Podkarpacia, z których jury wyłoniło dziewięciu finalistów, a ci zmierzyli się z trudnym zadaniem aplikowania do pracy i odbycia  rozmowy kwalifikacyjnej. Tym razem zawodami przyszłości były: pielęgniarka, programista i prawnik. Regulamin konkursu zakłada przesłuchania otwarte, zatem uczniowie z Rzeszowa, Ropczyc, Krosna, Przeworska,  Przemyśla i Łańcuta prezentowali swoje umiejętności w obecności nie tylko członków jury, ale również publiczności.

Konkurs otworzyła Pani Maria Buk-Kalinowska, dyrektor I Liceum witając gości: pana dra Dariusza Ziębę, kierownika doradców PZPW, przedstawicieli Starostwa, nauczycieli – opiekunów i uczestników – finalistów. Podkreśliła walor aktualności  i przydatności konkursu dla młodych ludzi, którzy już za kilka lat będą mierzyć się z wymogami rynku pracy.

W jury zasiedli: Pani Aneta Sroczyk, pielęgniarka z Centrum Medycznego w Łańcucie, pracownicy Starostwa Powiatowego Pan Krzysztof Ozga, prawnik, Powiatowy Rzecznik Konsumentów, Pan Robert Bejster, informatyk, naczelnik Wydziału IT oraz panie Edyta Teichman – anglistka i Władysława Kluz-Chłanda – przewodnicząca zespołu oceniającego. Konkurs miał charakter dwujęzyczny, uczestnicy rozmowę kwalifikacyjną odbywali również w języku angielskim.

Zarówno jurorzy jak i obserwatorzy podkreślili znakomite przygotowanie aplikującej młodzieży. Werdykt, dyplomy i nagrody rzeczowe, gratulacje, podziękowania, wspólne fotografie były najprzyjemniejszą częścią tego ważnego i prestiżowego przedsięwzięcia.

Warto nadmienić, że nauczycielki z I LO zaangażowane w III PK to beneficjentki projektu Erasmus + „Sienkiewiczacy w Europie”. Konkurs był okazją do podzielenia się rezultatami tego projektu.

Wyniki III Podkarpackiego Konkursu Wybieramy Zawód Przyszłości

I kategoria: pielęgniarka      I miejsce: Iwona Charydczuk I LO Przemyśl

                       opiekunki: p. Małgorzata Krzeszowska i p. Renata Pabidyńska

                                            II miejsce:Natalia Kuźniar I LO Łańcut

                                             opiekun p. Marta Kaczmarczyk

                                           III miejsce:Jagoda Bęben II LO Krosno

                                             opiekun p. Zbigniew Suchodolski

II kategoria: programista      I miejsce: Piotr Bielański ZSA w Ropczycach

                                               opiekunka p. Agnieszka Jędrysek-Wychocka

                                             II miejsce: Bartosz Pietrzyk ZST w Rzeszowie

                                 opiekunki p. Aneta Tereszkiewicz i p. Monika Krzywonos

                                            III miejsce: Mateusz Szmulik ZSZ w Przeworsku

                                               opiekunka p. Kadlewicz-Gagat

III kategoria: prawnik          I miejsce: Milena Leja I LO Łańcut

                                                opiekunka p. Marta Kaczmarczyk

                                            II miejsce: Maximillian Drostek ZST Rzeszów

                                  opiekunki p. Aneta Tereszkiewicz i p. Monika Krzywonos

                                           III miejsce:  Milena Gutka ZSP w Stalowej Woli

                                                opiekunka p. Agata Dziopak

Gratulujemy i do zobaczenia za rok!

Vichy – „ Mon Amour ” czyli wakacje w kratkę

Gdy w lutym 2022 roku otrzymaliśmy informację, że projekt „Sienkiewiczacy w Europie” uzyskał dofinansowanie w ramach programu Erasmus +  i , że grupa nauczycieli naszej Szkoły będzie miała okazję uczestniczyć w zagranicznych kursach dokształcających, wiedziałam, że znowu, po raz trzeci, pojadę TAM. Właśnie TAM, do miasta, w którym zakochałam się podczas mojego pierwszego w nim pobytu w 2012 roku.

 Na przełomie lipca i sierpnia 2023 roku udałam się , via Kraków- Paryż, do Vichy.

Vichy to  „królowa uzdrowisk” wpisana w 2021 na listę światowego dziedzictwa UNESCO.  Miasto, które swoje piękne budynki, kamienice, place, parki i Operę zawdzięcza m.in. Napoleonowi III. To wojenna stolica Francuzów, ale tylko tych, kolaborujących z niemieckim okupantem.  Miasto, z którego pochodzą słynne, mineralne pastylki, kratka vichy, porowa  zupa vichyssoise  , woda mineralna ze źródła Célestins, kosmetyki Vichy produkowane na jej bazie, a także,  w którym mieści się jedna z najstarszych i najbardziej cenionych  we Francji i w świecie, szkół języka francuskiego. Dzisiejsze Vichy, to nie tylko ekskluzywny kurort,  lecz również ośrodek tętniący życiem dzięki tysiącom młodych i tych nieco starszych miłośników języka francuskiego, przyjeżdżających tutaj zarówno podczas wakacji, jak i  w ciągu roku szkolnego, aby uczyć się języka francuskiego, doskonalić swój warsztat zawodowy, poznawać kulturę regionu Auvergne- Rhône – Alpes i  Francji.

Szkoła językowa CAVILAM Alliance Française obchodzi w tym roku 50- lecie powstania. Przestronny budynek, mieszczący nowoczesne pracownie ze sprzętem komputerowym i audio- wizualnym, aule – miejsce konferencji i prezentacji oraz  mediatekę, położony jest w starym parku Celestynów.  Zajęcia prowadzą  wspaniali,  serdeczni i kompetentni  wykładowcy , a opieka naukowa i metodyczna sprawowana jest przez Uniwersytet w Clérmand-Ferrand. 

Zgodnie z celami projektu, wybrałam kursy, które ,według mnie, posłużyły ich realizacji:

 – podczas zajęć ” Narzędzia cyfrowe ułatwiające życie nauczyciela” poznałam i nauczyłam się jak wykorzystywać  strony internetowe, tak, by służyły do tworzenia i różnicowania zajęć, zarządzania moim środowiskiem pracy i pracy z uczniem 

-podczas zajęć „Urozmaicanie (gamifikacja)zajęć z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych” dowiedziałam się   jak nauczać metodą SAMR oraz jak używać  gry dydaktyczne  w nauczaniu języka

-podczas zajęć „Les medias en classe” odkryłam sposoby  nauczania języka za pomocą audycji radiowych (RFI- wersja prosta ), dokumentów audiowizualnych, oraz wykorzystywania w nauczaniu  prasy i materiału ikonograficznego pochodzących  z zasobów internetowych

– podczas zajęć „Rozwijanie komunikacji w klasie: interakcja i mediacja” uaktualniłam wiedzę na temat  deskryptorów działań mediacyjnych oraz  narzędzi do ewaluacji  interakcji i mediacji , zgodnych z CECRL – Europejskim Systemem Opisu Kształcenia Językowego ( w wersji 20218 roku)

 Udział w konferencjach i prezentacjach  uświadomił mi jak można   optymalnie wykorzystać różnorakie zasoby tak,  aby uczeń miał kontakt z autentycznym językiem i zagadnieniami życia społeczno-kulturalnego Francji i krajów frankofońkich.

Nie sposób wymienić wszystkie kraje , z których pochodzili uczestnicy kursów, zarówno nauczyciele , formatorzy, jak i młodzi miłośnicy języka francuskiego. Podczas moich zajęć miałam okazję poznać mieszkańców Brazylii, Iranu, Macedonii Północnej, Egiptu, Tunezji, Nigerii, Kenii, Irlandii, Ukrainy, Meksyku, Izraela, Japonii, Hiszpanii, Włoch czy Niemiec. W wielobarwnych, wielokulturowych i wielonarodowych grupach nie tylko zgłębialiśmy problemy dydaktyczne, ale poruszaliśmy wiele życiowych problemów np: Jak liczą  na palcach różne nacje ? Jakie są  szkolne systemy oceniania? Ile jest wakacji w każdym kraju? Po co Macedończycy zaczęli się uczyć francuskiego? Ile czasu jedzie się z Ukrainy do Vichy i dlaczego tak długo? Czego boją się  Iranki? Dlaczego  Brazylijczycy wolą uczyć się francuskiego on- line?  Jak efektywnie uczyć języka francuskiego w 80- cio osobowej, nigeryjskiej klasie?  Jak nauczać korzystając z mediów, gdy w Kenii  nie ma prawie do nich  dostępu ? …..

Długie i ciekawe  rozmowy były okazją do poznania sympatycznych ludzi, otwarcia się na ich kulturę i nieco inny sposób myślenia , a także do zawarcia nowych, interesujących znajomości.  Cieszyła świadomość, że pomimo różnic kulturowych, potrafimy się porozumieć w  języku francuskim i , że tak wielu jest ludzi, którzy go znają, rozumieją i chcą się  uczyć.

Dzięki prężnej działalności wolontariuszy  Cavilam, animujących życie kulturalne i towarzyskie uczestników kursów , miałam okazję wziąć udział w wielu imprezach : wycieczkach do Moulins i Clérmand- Ferrand, spływie kajakowym rzeką Allier, spektaklu w Operze Vichy, degustacji win Doliny Rodanu, śniadaniu „ à la française” czy w „ wieczorze międzynarodowym”.

Dwa tygodnie pobytu minęły bardzo szybko, jak piękny sen –  mentalny powrót do czasów młodości i beztroskiego, studenckiego życia. Opuszczałam to miasto i Cavilam z ciężkim sercem i mocnym postanowieniem, że jeszcze kiedyś TU wrócę….. Wrócę do VICHY!

                                                                                              Magda Filipińska

Czarodziejska Barcelona

Bilety lotnicze zakupione, przewodniki po Barcelonie przestudiowane, mieszkanie wynajęte, walizki spakowane, dziesiątki rozmów ze współtowarzyszkami eskapady odbyte … więc  – ¡Hola Barcelona hermosa!

13 lipca 2023 roku trzy uczestniczki projektu “Sienkiewiczacy w Europie” po wielu tygodniach poświęconych wyborowi kursów, logistyce wyjazdu i przygotowaniach do katalońskich upałów – wylądowały na lotnisku wśród palm.  Barcelona widziana z okien autobusu w drodze do mieszkania na pięknej ulicy Minstral zapowiada miłość od pierwszego spojrzenia. Dni następne potwierdzają, że stolica Katalonii niewątpliwie jest jednym z najpiękniejszych miast Europy. Zachwyca zabytkową architekturą, bogactwem parków i tajemniczymi, urokliwymi uliczkami, jak z powieści Carla Ruiza Zafona, który złożył piękny hołd temu niezwykłemu miastu, czyniąc Barcelonę bohaterką swoich książek Cień wiatru i Gra anioła.

Choć upały nie pozwalają ani na chwilę zapomnieć, że lata w tej części Hiszpanii bywają nieznośne, bez kropli deszczu, nie dające wytchnienia ani w dzień, ani w nocy – to nawet +37 st. Celsjusza nie jest w stanie zniweczyć  apetytu na intensywne wchłanianie wiedzy, zwiedzanie nieprzebranych zabytków,  poznawanie miejscowej kuchni,  spotkania przy kawie z innymi uczestnikami kursów z całego świata, wyprawy na plażę, uczestnictwo  w miejscowych atrakcjach i długie „nocne Polaków rozmowy”. Główny cel wyprawy – to oczywiście realizacja zamierzeń projektowych:  uczestnictwo w kursach metodycznych, językowych, specjalistycznych  z zakresu pracy z uczniami z mniejszymi szansami, dysfunkcjami, wymagającymi edukacji włączającej oraz wykorzystanie technik STEAM w nauczaniu.

I tak trzy kursantki każdego dnia wyruszają na Rambla de Catalunya 15 do Europass Teacher Academy na intensywne tygodniowe zajęcia pozwalające nabyć umiejętności i wiedzę na temat  edukacji dzieci ze specjalnymi potrzebami.

W międzynarodowym towarzystwie (Włosi, Austriaczka, Słowenka, Szwedki, Polki) znakomita trenerka przekazuje co jest najistotniejsze w pracy z uczniami z dysfunkcjami:

Indywidualizacja i spersonalizowanie. Indywidualizacja procesu nauczania jest kluczem do efektywnej edukacji dzieci ze specjalnymi potrzebami. Kurs pozwala poznać narzędzia i strategie, dzięki którym można tworzyć spersonalizowane plany edukacyjne dostosowane do indywidualnych potrzeb każdego ucznia.

Inkluzja i równość Jak tworzyć otwarte i przyjazne środowisko, które będzie dostępne dla wszystkich uczniów, niezależnie od ich potrzeb? Poprzez promowanie inkluzji w klasach szkolnych. Praktyczne przykłady i studia przypadków były niezwykle pouczające.

Wsparcie rodziców i opiekunów. Bardzo ważnym elementem udanej edukacji dzieci ze specjalnymi potrzebami jest współpraca z rodzicami i opiekunami. Kurs podpowiedział, jak budować partnerskie relacje z rodzinami uczniów i dostarczać im potrzebne wsparcie oraz informacje. Cennym źródłem wiedzy były również warsztaty poświęcone mediacji konfliktów.

Zastosowanie nowoczesnych technologii. Kurs wskazał korzyści wynikające z wykorzystania nowoczesnych technologii, takich jak aplikacje i narzędzia online w procesie włączającym. Praktyczne wskazówki i prezentacje konkretnych narzędzi były bardzo inspirujące.

Drugi tydzień pobytu w stolicy Katalonii to kurs poświęcony Technikom STEAM w nauczaniu. Wynikają z niego ważne wnioski:

Interdyscyplinarność – to clou nauki przedmiotów STEAM w sposób twórczy. Integracja różnych dziedzin, obszarów nauki pozwala na rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia, rozwiązywanie problemów i współpracę  uczniów, a są to kluczowe kompetencje.

Projekty STEAM. Kurs zachęcał do stosowania podejścia projektowego w nauczaniu STEAM. Zapoznawał z konkretnymi przykładami projektów, które angażują uczniów w rozwiązywanie problemów i eksperymentowanie z nauką.

Zasoby Edukacyjne STEAM. Ten aspekt kursu ukazał różnorodne narzędzia, materiały edukacyjne oraz zestawy do eksperymentów dostępne dla nauczycieli wykorzystujących STEAM. Praktyczne wskazówki dotyczące wyboru i wykorzystywania tych zasobów okazały się niezastąpione.  

K O N K L U Z J A 

Nie do przecenienia okazał się wspólny pobyt w ramach Erasmus + z koleżankami z I LO. Choć i wcześniej wielokrotnie współpracowałyśmy w różnych dziedzinach funkcjonowania naszego Liceum, ale dopiero dwutygodniowe życie pod jednym dachem, niekończące się dyskusje o perspektywach, jakie stworzył wyjazd i o setkach innych spraw, wspólna nauka, poznawanie uroków turystycznych, kulturowych i kulinarnych Barcelony sprawiły, że poznałyśmy swoje charaktery, odkryłyśmy cechy przywódcze liderki Marty, niczym nieograniczone możliwości informatyczne i logistyczne Barbary, celny i bogaty język Edyty i wiele innych zalet każdej z uczestniczek. Malusieńkie wady przemilczmy.

Na pewno nie jest to nasz ostatni wyjazd w ramach projektów Erasmus+!

 „Jedno serce, jedno bicie, Barcelona ponad życie”

 

Quien no ha visto Sevilla, no ha visto maravilla
(Kto nie widział Sewilli, nie widział cudu)

Na początku lipca 2023 roku nauczycielka języka hiszpańskiego Magdalena Dobrzyńska uczestniczyła w ramach projektu Erasmus Plus w warsztatach metodycznych w samej stolicy Andaluzji, a mianowicie w Sevilli. Uczestnictwo w kursie metodycznym w szkole Clic Escuela de Idiomas pozwoliło nabyć nowe umiejętnościw w zawodzie nauczyciela oraz zdobyć cenne informacje w zakresie nauczania oraz wymienić doświadczenia z innymi uczestnikami – nauczycielami z krajów takich jak: Hiszpania, Czechy czy Stany Zjednoczone.

Udział w zajęciach wzbogaciły wycieczki krajoznawcze nie tylko po samej Sewilli, ale róznież do malowniczej Kordoby, miasta którego architektura wspaniale pokazuje pozostałości dawnych kultur oraz pięknych plaż Parku Narodowego Doñana prezentującego prawdziwy spektakl natury.

Nie zabrakło interesujących warsztatów ceramicznych, charakterystycznych „azulejos” – barwnych płytek zdobiących hiszpańską archutekturę czy ze zdobienia wachlarzy.

With languages, you are at home anyhwere

Wybieramy szkoły językowe

Czas nagli, musimy podjąć ważne decyzje dotyczące wyboru szkoły językowej, której profil będzie najbardziej odpowiadał założeniom naszego projektu. Brexit i wojna w Ukrainie zweryfikowały i ograniczyły możliwości, ale pozostają inne kraje z tzw. gr. 2, w których funkcjonuje wiele dobrych instytucji edukujących nauczycieli.

Który kraj  wybrać? Cypr? Malta? Chorwacja? Włochy? Francja? Osiołkowi w żłobie dano….

Nasza romanistka Magdalena Filipińska wybiera kursy w Vichy, Edyta Jóźwiakowska, Urszula Mach i Witold Duda wyjadą do Barcelony, Magdalena Dobrzańska- iberystka, będzie doskonalić swoje umiejętności w Sewilli.

Cała piętnastka uczestników Erasmusa ma świadomość dynamicznie zmieniającego się profilu  młodych ludzi, co wymaga od nauczycieli elastyczności, ukierunkowania edukacji na potrzeby ucznia, rozumienia zmian zachodzących w społeczeństwie (w tym przede wszystkim różnic pokoleniowych), umiejętnego poruszania się w nowych technologiach. Warto więc wybrać szkoły uczące innowacyjnych metod nauczania, w tym wykorzystywania  TIK w edukacji i pomocne w uaktualnieniu zasobu językowego.

Ważnym wyzwaniem współczesnej szkoły jest praca z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, którzy potrzebują dodatkowego wsparcia. Warto znaleźć i takie kursy, które wyposażą w wiedzę na ten temat, nauczą indywidualnego podejścia i często specjalistycznych umiejętności i kompetencji. Znajdujemy taką szkołę w Barcelonie. Decyzja zapada! Nawiązujemy kontakt z Europass Teacher Academy mieszczącej się na Rambla de Catalunya 15 w Barcelonie, w której również odbywają się kursy bardzo nam odpowiadające: praca metodą projektu, nowatorskie metody nauczania z wykorzystaniem TIK. Wybieramy dogodne wakacyjne terminy i rozpoczynamy logistykę przedwyjazdową.

Marta Kaczmarczyk, Edyta Teichman i Barbara Kruk to kolejne uczestniczki projektu „Sienkiewiczacy w Europie”, które na miejsce odbywania kursów latem 2023 roku wybierają barcelońską szkołę Europass Teacher Academy.

X Jubileuszowa edycja Konkursu Językomaniak – to ja!

W dniu 28 marca br. odbyła się jubileuszowa odsłona konkursu lingwistycznego Językomaniak – to ja! Przybyło aż osiemdziesięciu sześciu uczestników z osiemnastu szkół powiatu łańcuckiego i przeworskiego, którzy zasiedli do zadań w pięciu językach: sześćdziesięciu ośmiu sprawdzało swoją wiedzę z języka Szekspira i króla Karola III, czternaścioro z języka niemieckiego, po pięcioro z hiszpańskiego i rosyjskiego, troje z języka francuskiego. Na szczególne wyróżnienie zasługuje dziewięcioro młodych lingwistów, którzy podjęli się trudnego zadania pisania testów aż z dwóch języków obcych. Z radością powitaliśmy wśród językomaniaków uczniów z Ukrainy.

Zanim uczestnicy zasiedli do godzinnych zmagań z trudną materią językową, zostali powitani przez Sienkiewiczaków Anię i Mikołaja oraz Panią Marię Buk – Kalinowską, Dyrektor I Liceum. Przypomniała ona w swoim wystąpieniu o korzyściach wypływających ze znajomości języków obcych i wskazała działania, jakie podjęła w tym obszarze nasza Szkoła, podkreślając udział wielu nauczycieli w projekcie „Sienkiewiczacy w Europie” w ramach programu Erasmus+ oraz wyjazdy naszych uczniów na ciekawe spotkania z zagranicznymi kolegami.

Miłym akcentem było przepiękne wykonanie przez Maję Chrzan znanego evergreenu Elvisa Presleya pt. „Can’t help falling in love” – z dedykacją dla tegorocznych językomaniaków i ich opiekunów.

Gdy uczniowie łamali głowy nad testem, ich nauczyciele zapoznali się ze świetną prelekcją Pani mgr Katarzyny Strzyżowskiej – pracownika naukowego WSIiZ w Rzeszowie, poświęconą królowi Zjednoczonego Królestwa – Karolowi III i innym royalsom. Historie opowiedziane ze swadą i ciekawie zilustrowane przyjęto z aplauzem. Warto dodać, że uczniowie klas językowych z naszego Liceum wraz z prof. Eweliną Klimzą i Edytą Teichman będą już w tym tygodniu uczestniczyć w zajęciach w języku angielskim na WSIiZ-zie w ramach umowy partnerskiej, jaka w ostatnich dniach została zawarta między rzeszowską uczelnią i I Liceum Ogólnokształcącym im. Henryka Sienkiewicza w Łańcucie.

Nauczycielki języków obcych przeprowadziły również akcję promocyjną  programu Erasmus+, a w szczególności Akcji 1. Mobilność kadry dydaktycznej, poinformowały zebranych nauczycieli szkół podstawowych o zasadach sporządzania wniosku i o priorytetach naszego projektu „Sienkiewiczacy w Europie”, czyli podnoszeniu kompetencji metodycznych i technicznych nauczycieli, wdrażaniu innowacji, wsparciu uczniów z mniejszymi szansami (dysfunkcje, stan materialny, rodziny patologiczne, zagrożonych niedostosowaniem i niedostosowanych społecznie),  podnoszeniu kompetencji językowych nauczycieli.

Gdy dziesięć lat temu prof. Edyta Teichman wymyśliła nowy konkurs dla uzdolnionych językowo uczniów powiatu łańcuckiego, z pewnością nie spodziewała się, że stanie się on prawdziwym lingwistycznym świętem i szybko rozszerzy się na sąsiadujący powiat przeworski.

Jubileusz pobudza do refleksji: Językomaniak to ja – to świetne przedsięwzięcie.

Gratulujemy!

Finał II Podkarpackiego Konkursu „Wybieram zawód przyszłości”

Już po raz drugi nasza Szkoła wraz z Podkarpackim Centrum Edukacji Nauczycieli zorganizowała II Podkarpacki Konkurs „Wybieram zawód przyszłości”, którego pomysłodawczynią jest nauczyciel – metodyk Marta Kaczmarczyk. Finał odbył się 22 listopada 2022 roku.

Celem w/w konkursu była pomoc młodzieży w wyborze kierunków studiów, które umożliwią im wykonywanie zawodów przyszłości. Rozeznanie lokalnego, ale też europejskiego rynku pracy jest bardzo istotne, bowiem pozwala młodym ludziom uniknąć bezrobocia w przypadku wybrania nietrafionego zawodu. Brak zatrudnienia może prowadzić do wielu stresów, a w konsekwencji do różnego rodzaju uzależnień. Stąd nasz konkurs jest ukierunkowany na rozważny wybór zawodu. Wcześniejsze rozeznanie problemu będzie bowiem przeciwdziałać niekorzystnym zjawiskom w przyszłości.

Tegoroczny wybór tematyki padł na trzy zawody przyszłości niezwykle popularne i poszukiwane przez pracodawców zarówno w naszym kraju, jak i w całej Unii Europejskiej; fizjoterapeuta, psychoterapeuta i pedagog specjalny.

Uczestnicy konkursu na etapie szkolnym pisali CV oraz list motywacyjny (na podstawie oferty pracy) w języku polskim i obcym. W finale 9 najlepszych uczniów z całego Podkarpacia odbyło rozmowę kwalifikacyjną z pracodawcami zarówno w języku ojczystym, jak i wybranym języku obcym.

W roli pracodawców wystąpiły panie: Kinga Rydel, fizjoterapeuta;  Joanna Woźniak, psycholog; i Gabriela Dyrda, pedagog specjalny.  Pracodawcy zgodnie zauważyli, że  uczniowie mierząc się z niesymulowaną rozmową o przyszłym miejscu zatrudnienia poradzili sobie wyśmienicie, co dobrze wróży na przyszłość.

Również pani Monika Kot, która zasiadała w jury i wystąpiła w roli angielskojęzycznego pracodawcy, wysoko oceniła kompetencje językowe zarówno w mowie (rozmowa kwalifikacyjna), jak i w piśmie (CV i list motywacyjny).  Władysława Kluz – Chłanda – przewodnicząca jury, podkreśliła nowatorski charakter konkursu polegający na przełamywaniu bariery przed mówieniem w języku obcym w sytuacji zbliżonej do rzeczywistej i duży wkład pracy nauczycieli w przygotowanie swoich wychowanków.

Do zobaczenia za rok w III Podkarpackim Konkursie „Wybieram zawód przyszłości.

Kocham Cię jak Irlandię!!!! czyli Sienkiewiczacy na Zielonej Wyspie

Udało się! Po części przygotowawczej realizację projektu i różnorodnych działaniach  w szkole pierwsi uczestnicy „Sienkiewiczaków w Europie” odbyli mobilności i to gdzie? Ruszyli na Zieloną Wyspę, do stolicy Irlandii. Na przełomie lipca i sierpnia 2022 roku dwaj nauczyciele języka angielskiego w I LO, Marcin Ziajka i Wojciech Kamiński uczestniczyli zgodnie z założeniami projektu w warsztatach o zastosowaniach nowoczesnych technologii w nauczaniu (Using Technology in the Classroom) oraz poszerzaniu wiedzy metodycznej dotyczącej edukacji XXI wieku (Educating for the 21st century). Równie ważna jak uczestnictwo w kursach była  wymiana doświadczeń, spostrzeżeń, opinii z innymi uczestnikami kursów z Węgier, Czech, Hiszpanii czy Włoch.

Wyjazd na Zieloną Wyspę nie byłby jednak kompletny bez wycieczek krajoznawczych. Będąc w samym Dublinie uczestnicy kursów zwiedzili m. in. Irlandzkie Muzeum Emigracji, Muzeum Narodowe Irlandii, Kolegium Trójcy Świętej, słynną Katedrę Św. Patryka czy też Muzeum Guinnessa.

Znalazł się też czas na krótkie wycieczki poza stolicę, które pozwoliły naszym anglistom w pełni zrozumieć określenie Zielona Wyspa, a tekst piosenki zespołu Kobranocka – „Kocham Cię jak Irlandię” nabrał nowego wymiaru. Miejsca takie jak Howth, Greystones, Bray czy Park Narodowy Wicklow sprawiły, że wyjazd dostarczył mnóstwo wrażeń i stał się niezapomnianym doświadczeniem.

Nowe wyzwania przed uczestnikami projektu „Sienkiewczacy w Europie”

IX edycja Językomaniaka z ważnym ukraińskim akcentem!

I Konkurs Piosenki Obcojęzycznej

Agresja Rosji na Ukrainę 24 lutego 2022 roku nie pozostała bez wpływu na życie naszej społeczności szkolnej. Aż 27 uczniów z różnych części sąsiedniego kraju trafiło do I Liceum, gdzie został utworzony dla nich oddział przygotowawczy. To prawdziwe wyzwanie dla dyrekcji i nauczycieli. Nim nauczą się nasi nowi Sienkiewiczacy podstaw języka polskiego, bardzo ważny jest język angielski i całkiem nowe do niego podejście: uczenie metodą Callana, bez korzystania z języka ojczystego. Zajęcia muszą być dynamiczne i intensywne, dzięki czemu uzyskuje się efekt „zanurzenia się” w świecie angielskich słów i zwrotów.  

Szybko odkrywamy świetnych lingwistów wśród Ukraińców i specjalnie dla nich rozszerzamy formułę „Językomaniaka”. Nie tylko wystartują w konkursie, ale też zajmą prestiżowe „miejsca na pudle”.

Włączają się również w inne inicjatywy i imprezy związane z językami obcymi: angażują się w organizację i wezmą udział w I Konkursie Piosenki Obcojęzycznej ze słowem Miłość, występują na szkolnych koncertach, Dniu Geografa itd.

Tworząc nasz projekt „Sienkiewiczacy w Europie” marzyliśmy o nawiązaniu kontaktów z potomkami polskich zesłańców w Kazachstanie. Nieoczekiwanie życie postawiło nas przed niezwykłym wyzwaniem, jakim jest pomoc uchodźcom wojennym z Ukrainy. Myślimy, że oni również wpłyną na kształt naszych działań w ramach Erasmusa.

Wojna w Ukrainie jeszcze w innym aspekcie wpłynęła na realizację projektu „Sienkiewiczacy w Europie”. Część beneficjentów zrezygnowała czasowo z wyjazdów na kursy ze względu na niezwykle groźną sytuację międzynarodową, zaś uczestniczki, które miały odbywać mobilność na Łotwie postanowiły zmienić kraj docelowy.

Yulia Kukhta z Ukrainy – wielki talent muzyczny, aktorski, lingwistyczny.

Yulia Kukhta z Ukrainy – wielki talent muzyczny, aktorski, lingwistyczny.

Poszukiwanie nowych metod uczenia języków obcych (by mieć się czym pochwalić podczas wyjazdów Erasmus+) trwa. Nowa formuła „Językomaniaka”, nowy Konkurs Piosenki Obcojęzycznej z międzynarodowym jury.

II Podkarpacki Konkurs „Wybieram zawód przyszłości” rozstrzygnięty

Konkurs już za nami! Dziewięcioro uczniów z całego Podkarpacia dzielnie się zmagało z trudnymi pytaniami pracodawców in spe. Najlepsi zachwycili sporą wiedzą, determinacją i biegłą, praktyczną znajomością języków obcych.

Pracodawcy i lingwiści zgodnie zauważyli, że uczniowie mierząc się z niesymulowaną rozmową o przyszłym miejscu zatrudnienia poradzili sobie wyśmienicie zarówno w piśmie (listy motywacyjne i CV), jak i w mowie w obu językach: polskim i wybranym obcym. Zaś w rozmowach kuluarowych przy kawie i ciastku nauczyciele – opiekunowie uczestników podkreślali „europejski”walor przedsięwzięcia. W obecnych czasach wielu z naszych wychowanków będzie z pewnością odbywać podobne rozmowy kwalifikacyjne w wielu miejscach Europy.

A my, uczestnicy projektu Erasmus + również poczuliśmy się mocniej zmotywowani do wyjazdów edukacyjnych i wcielaniu nowych kompetencji w praktykę szkolną!

Z JĘZYKAMI i z Europą ZA PAN BRAT

Idea przystąpienia do konkursu projektów w ramach Erasmusa+ wiąże się z licznymi wydarzeniami edukacyjnymi i kulturalnymi, które od lat organizujemy w szkole, a które w założeniu są związane z nauką języków obcych, otwartością szkoły na poznawanie innych kultur i kontekstów kształcenia, z europejskością jakże potrzebną naszym wychowankom. Od prawie dziesięciu lat w I LO odbywa się „Językomaniak”- konkurs dla uczniów szkół podstawowych o zasięgu międzypowiatowym i naszych Sienkiewiczaków. Promuje on nowoczesne metody uczenia języków obcych, jego stałą i ważną częścią (oprócz konkursu) są warsztaty dla nauczycieli – lingwistów. Konkurs Piosenki Obcojęzycznej – ze słowem – kluczem, to też działanie projektowe i glottodydaktyczne.

Po raz drugi  w naszej Szkole w roku 2021/22 odbywa się też Podkarpacki Konkursu „Wybieram zawód przyszłości”. Jego pomysłodawczynią i organizatorką jest Marta Kaczmarczyk, nauczycielka przedsiębiorczości, geografii, metodyk PCEN, uczestniczka projektu „Sienkiewiczacy w Europie”

Celem w/w konkursu jest pomoc młodzieży w wyborze kierunków studiów, które umożliwią wykonywanie zawodów przyszłości. Rozeznanie lokalnego rynku pracy jest bardzo istotne, bowiem pozwala młodym ludziom uniknąć bezrobocia, którym kończy się wybranie nietrafionego zawodu. Brak zatrudnienia może prowadzić do wielu stresów a w konsekwencji do różnego rodzaju uzależnień. Nasz konkurs pokazuje, jakie kroki należy podjąć przy wyborze dalszego kształcenia. Wcześniejsze rozeznanie problemu będzie bowiem przeciwdziałać niekorzystnym zjawiskom w przyszłości.

Tegoroczny wybór tematyki padł na trzy zawody przyszłości; fizjoterapeuta, psychoterapeuta i pedagog specjalny. Ale, jak łączy nasze przedsięwzięcie z projektem „Sienkiewiczacy w Europie”?

Otóż uczestnicy konkursu na etapie szkolnym piszą CV oraz list motywacyjny (na podstawie oferty pracy) w języku polskim i obcym. W finale 9 najlepszych uczniów z całego Podkarpacia odbędzie rozmowę kwalifikacyjną z pracodawcami zarówno w języku polskim, jak i wybranym języku obcym.

W roli pracodawców wystąpią zaprzyjaźnieni ze Szkołą fizjoterapeuta, psycholog i pedagog specjalny oraz nauczyciele języków obcych.

PRZYGOTOWANIA CZAS ZACZĄĆ …. Europa na na czeka

Po radości z wysokich ocen, jakie otrzymał projekt „Siekiewiczacy w Europie” i po dokonaniu wyboru uczestników projektu – czas przystąpić do realizacji. Najpierw przygotowania. Wspólnie zastanawiamy się nad wyborem kursów, które pozwolą nam zrealizować ambitne założenia projektu.

Warto z pewnością wybrać takie, dzięki którym uzyskamy nowe kompetencje (wiedzy, umiejętności i postaw), co wpłynie na rozwój indywidualny każdego z nas. Marzy się nam poznanie innowacyjnych metod nauczania, co zapewne wpłynie na jego jakość. Celem priorytetowym jest też zwiększenie kompetencji w zakresie języków obcych – przecież to żywe organizmy, które wraz ze zmianami cywilizacyjnymi również przeżywają gwałtowny rozwój, szczególnie w zakresie zasobów leksykalnych.

Wyjazd na mobilność to też okazja do zwiększenia wiedzy na temat innych krajów i kultur, któż o tym nie marzy? Już niektórzy zakupili przewodniki po Barcelonie, Dublinie, Malcie, Paryżu, Nicei…..wodzą palcem po mapach i zapamiętują miejsca, których nie zwiedzić nie uchodzi.…. Już oczyma wyobraźni spacerujemy po barcelońskiej Rambli, zwiedzamy cud architektury i metafizyki Sagrada Familia, rozczytujemy się w książkach Ruiza Carla Zafona, które prowadzą nas po uliczkach Madrytu, Barcelony, tych prawdziwych i wyimaginowanych.

Pamiętamy, że każdy wyjazd sprzyja tworzeniu sieci kontaktów międzynarodowych, będziemy się przecież uczyć nowych umiejętności z nauczycielami z różnych stron Europy. Nawiązanie kontakty może zaowocują przyjaźniami, spotkaniami, wymianami, co uatrakcyjni ofertę naszej szkoły. 

Przeglądamy bogatą ofertę szkół językowych i konfrontujemy różne kursy z zadaniami, jakie postawiliśmy sobie w naszym projekcie! Sporo z beneficjentów zainteresowanych jest zdobyciem i poszerzeniem wiedzy na temat pracy z dziećmi z dysfunkcjami, jest ich coraz więcej w szkole.

Więc, przygotowania czas zacząć!

 

FILM PROMUJĄCY SZKOŁĘ

W ramach Dnia Samorządności, który co roku odbywa się pierwszego dnia wiosny, młodzież przygotowuje różnorodne działania o charakterze artystycznym. W tym roku, 21 marca 2023 r. klasa 1c przedstawiła przygotowany wraz z wychowawczynią Edytą Jóźwiakowską – uczestniczką projektu Erasmus + „Sienkiewiczacy w Europie” – filmik – spacer po szkole. Jednym z ważnych celów nauczycieli biorących udział w mobilnościach jest wymiana doświadczeń z pedagogami z innych państw UE, a w przyszłości być może nawiązanie współpracy. Filmik prezentujący I Liceum  został nagrany w języku angielskim, co z pewnością umożliwi prezentację naszej Szkoły.

I Liceum beneficjentem programu Erasmus +! 

Nauczyciele realizują projekt „Sienkiewiczacy w Europie!”

W roku 2021 grupa nauczycieli z I Liceum pod kierunkiem dyrektor Marii Buk – Kalinowskiej, stworzyła projekt grantowy „Sienkiewiczacy w Europie” w ramach Akcji 1. Mobilność kadry edukacyjnej. Uzyskał on bardzo wysoką ocenę Agencji Narodowej Programu Erasmus+ i Europejskiego Korpusu Solidarności zyskując 95.0 punktów na 100 możliwych i został zatwierdzony do realizacji. W związku z tym 16 nauczycieli dostało możliwość realizacji  zagranicznych wyjazdów na kursy i szkolenia językowo-metodyczne w roku szkolnym 2021/22  i 2022/23.

Podczas mobilności nauczyciele będą brać udział w wykładach i zajęciach lekcyjnych,  a także  w wycieczkach, imprezach integracyjnych i zajęciach dodatkowych, które pozwolą obcować z językiem na różnych płaszczyznach. Będą poznawać teorię, przyswajać wiedzę merytoryczną, dydaktyczną, metodyczną, zaś podczas pozaformalnych aktywności w naturalny sposób ćwiczyć, doskonalić i uaktualniać wymowę, słownictwo i zwroty obcojęzyczne.

Udział w kursie pozwoli naszym pedagogom na poznawanie nowych technologii i innowacyjnych metod nauczania, a później wykorzystanie ich w praktyce poprzez podniesienie kompetencji językowych w zakresie mówienia, pisania, słuchania i czytania uczniów, niezależnie od poziomu zaawansowania.

 W europejskich szkołach językowych specjalizujących się w kształceniu nauczycieli, główny nacisk położony jest na naukę swobodnej komunikacji, zapoznawanie z innowacyjnymi metodami nauczania przy zastosowaniu nowoczesnych narzędzi, w tym TIK. Umożliwiają one też podejmowanie dialogu z osobami z całego świata, co pozwala na praktyczne stosowanie języka obcego i poznanie pedagogów innych narodowości.

Udział w zagranicznym kursie językowym stwarza niepowtarzalną okazję do poznania nowego kraju, jego kultury i obyczajów, daje możliwość zwiedzania zabytków i ważnych miejsc, uczestnictwo w wydarzeniach kulturalnych, rozmowy z mieszkańcami, próbowanie smakołyków miejscowych kuchni i poznanie realiów danego kraju. Szkoły językowe bowiem organizują nie tylko zajęcia lekcyjne, ale również wycieczki, imprezy integracyjne, które pozwalają obcować z językiem na różnych płaszczyznach.

Po zrealizowaniu mobilności uczestnicy projektu z pewnością zastosują w praktyce szkolnej poznane nowatorskie metody nauczania, wdrożą innowacje pedagogiczne, opiszą i opublikują wrażenia, rozpropagują tę wyjątkową formę doskonalenia, jaką jest projekt „Sienkiewiczacy w Europie”.

 

Girls go circular

            Projekt Girls go circular koordynowany przez EIT Raw Materials, ma na celu wyposażenie około 40 000 dziewcząt w wieku 14 – 19 lat  z całej Europy w umiejętności cyfrowe i przedsiębiorcze do roku 2027 poprzez internetowy program nauczania dotyczący  gospodarki o obiegu zamkniętym. Nauczycielka podstaw przedsiębiorczości i ekonomii Marta Kaczmarczyk – w ramach kompetencji zdobytych w poprzedniej edycji kursów Erasmus + i przygotowania do obecnej mobilności, przeprowadziła w latach 2022/23 we wszystkich klasach trzecich naszego Liceum zajęcia w języku angielskim Girls go circular.

Cieszył się on ogromną popularnością przede wszystkim wśród dziewcząt, ale również chłopcy włączyli się w projekt na internetowej platformie edukacyjnej opracowanej w ramach  – „Circular Learning Space”.  Sienkiewiczacy mieli możliwość wyboru spośród różnych modułów nauczania dotyczących takich tematów, jak elektroodpady, zmiana klimatu, żywność czy robotyka. Moduły te opierają się na podejściu „nauka przez praktykę”, przekazując wiedzę i umiejętności poprzez interaktywną strukturę opartą na wyzwaniach.

Uczniowie w ramach modułu Entrepreneurial Skills (Umiejętności przedsiębiorczości) uczyli się rozpoznawać możliwości biznesowe, podejmować inicjatywę i pracować w zespole. Zajęcia grupowe zwiększyły ich kreatywność, pewność siebie, pozwoliły ćwiczyć umiejętności analitycznego myślenia i rozwiązywania problemów. To pomoże im  stać się inicjatorami przemian w przyszłości.

Aby dobrze prosperować w erze cyfrowej, młodzi ludzie muszą umieć umiejętnie oceniać informacje w Internecie i zarządzać nimi, korzystać z różnych narzędzi internetowych oraz tworzyć treści cyfrowe. Girls Go Circular  – moduł Digital Skills (Umiejętności cyfrowe) wyposażył uczestników w te kompetencje oraz zwiększył świadomość zagrożeń w sieci i etykiety internetowej.

Moduł Circular Economy (Gospodarka o obiegu zamkniętym) uzupełnił nauczanie cyfrowe i stanowił wyjątkową okazję do podniesienia świadomości ekologicznej uczniów. 

Dzięki przekrojowemu charakterowi poruszanych tematów uczestnicy mieli możliwość zastanowienia się nad wyzwaniami społecznymi naszych czasów i przygotowania się do roli liderów, którzy będą budować bardziej zrównoważoną przyszłość Europy.